Vitaminen voor cultureel ondernemers

Het gaat goed… toch?

Stel, je bent gestart als cultureel ondernemer en tegen de ideeën van de populaire opinie en bezorgde ouders in gaat het wonderwel goed. Je hebt verschillende opdrachtgevers, bent lekker aan het werk en moet misschien af en toe wel nieuwe opdrachten weigeren omdat je te druk bent. Niets aan de hand zou je zeggen, lekker van genieten. Maar wil je op de lange termijn op deze manier blijven werken en liever nog, groeien, dan moet je als cultureel ondernemer zakelijk gezond blijven en steeds nieuwe (betere, leukere, mooiere) opdrachtgevers aantrekken. In fancy bedrijfstaal: ‘stilstand is achteruitgang’. Daarom 6 ingediënten voor je dagelijkse zakelijke fruitsalade. Ze klinken misschien simpel, maar wees eens eerlijk, welke vitaminen mis jij?

  1. Vergeet niet te blijven investeren in jezelf. Plan daarom een aantal vaste momenten in de week of maand waarop je dingen doet die voor jou belangrijk zijn (administratie, marketing, scholing). Zet deze momenten in je agenda (echt!), zodat ze niet stiekem elke keer onderaan de to-do lijst belanden.
  2. Zorg voor een goed relatiebestand met al je oude, huidige en potentiële opdrachtgevers en leuke contacten en laat met enige regelmaat iets van je horen. Heb je een groot relatiebestand? Denk dan eens aan het versturen van een nieuwsbrief.
  3. Maak een goede begroting voor het komende jaar. Maak per maand een reeële schatting hoeveel geld je denkt te gaan verdienen. Zo weet je wat er nog bij moet (en wanneer) en kan je gericht actie ondernemen. Je kan ook ontdekken dat er eigenlijk wel genoeg binnen komt. Dan heb je opeens de vrijheid om slecht betaalde, dan wel oninteressante, nieuwe opdrachten af te slaan en die tijd te steken in de groei van je bedrijf (terug naar punt 1). Verdien je volgend jaar nog meer…
  4. Elke keer weer veel te lang met je BTW aangifte bezig? Investeer in een goed boekhoudsysteem. Die zijn online te vinden in vele soorten, maten en prijzen. Onderzoek even waar jij behoefte aan hebt en geloof me, aangezien zij al het rekenwerk voor je doen bespaart het je vele uurtjes.
  5. Hou regelmaat in je (online) marketing acties. Al heb je op dit moment opdrachten genoeg, zorg dat je zichtbaar blijft voor in de toekomst. Plan vaste momenten waarop je blogt/tweet/een nieuwsbrief verstuurt. Heb je een onregelmatig ritme? Bestook dan niet op je vrije dag mensen met informatie om vervolgens lang niets van je te laten horen. Bijna elk online medium heeft de mogelijkheid tot het plannen van berichten. Zet een stapeltje klaar en je kan er weer even tegen.
  6. Zorg voor een goed online ‘verzamelsysteem‘, zoals Evernote of Pinterest. Alles waar je nu geen tijd voor hebt (het lezen van dit blog met geweldige tips, goede links om te tweeten, inspiratie of belangrijke informatie) vind je later makkelijk terug.