Tips online promotie evenement

Heb je een evenement dat je online wil promoten? Hieronder vind je een aantal tips. De belangrijkste tip vooraf: maak alles zo helder en gemakkelijk mogelijk voor de bezoeker. Mensen hebben weinig internetgeduld en een pagina is snel weg geklikt. Zorg er voor dat snel duidelijk wordt hoe, wat, waar en wanneer en waar de kaartjes gekocht kunnen worden (het liefst direct online.)

1. Website vs. Webpagina?

Je kan een hele website maken voor een evenement of je kan het evenement op een bestaande site promoten. Waarvoor je kiest hangt af van de grootte en complexiteit van het evenement. Een festival biedt de bezoeker vaak veel verschillende keuzes (verschillende voorstellingen, kaarten en locaties). promotie evenementIn dat geval is een volledige website vaak overzichtelijker. Dit geldt ook wanneer meerdere partners samen een evenement organiseren. Niets zo onhandig als tussen verschillende websites te moeten switchen voor alle informatie. Een voorstelling, gemaakt door een gezelschap, heeft vaak genoeg aan een enkele pagina op de site van het gezelschap. (Hetzelfde geldt voor een expositie op de site van een kunstenaar of een leesavond in de bibliotheek.)

Let op: Wanneer je kiest voor een enkele pagina op een bestaande site, maak deze dan wel goed vindbaar! Een bericht op je homepage met een duidelijke link (eventueel een grote button) naar de pagina met het evenement wijst je bezoeker op de gewenste informatie.

2. Alle promotie evenement naar één punt

Natuurlijk promoot je het evenement via alle mogelijke kanalen (Facebook, Twitter, LinkedIn…), maar zorg voor één plek waar alle informatie samenkomt.Zorg ervoor dat alles op dat punt te vinden is: van de kaartverkoop, tot het programma en de kortste route naar de locatie.  Kies bijvoorbeeld voor een eigen website voor het evenement. (Ook je sponsors worden gelukkig van een mooi plaatsje op een goede site.) Tip: heb je maar een klein evenement? Er zijn ook goede templates voor zogenaamde ‘one page websites’: websites die bestaan uit 1 pagina met uitklapbare informatie.

3. Liever een website dan een Facebookevenement

Een website maken kost tijd en geld en een evenement op Facebook is gemakkelijk aangemaakt en gratis. Maar let op: uitnodigingen voor Facebookevenementen worden in de berg van meldingen vaak genegeerd. Daarnaast wil je dat ook mensen buiten je vriendenkring (en die laatste 3 personen die geen Facebook gebruiken) gemakkelijk aan de informatie kunnen komen. Een website (of pagina) heeft meestal de voorkeur. Een combinatie van een Facebookevenement met een website kan natuurlijk wel.

4. Drie uur houdbaar

De verschillende Social Media zijn goede manieren om je publiek te interesseren en op de hoogte te houden van alle laatste ontwikkelingen. Updates zijn echter maar kort houdbaar, na een uurtje of 3 zijn ze weer uit de roulatie. Een update is dus snel gemist. Verwijs daarom onder élk bericht naar je site voor alle, volledige, informatie of zorg er voor dat je webadres heel makkelijk te vinden is.

5. Call-to-action

Denk eraan regelmatig de lezer van je bericht/de bezoeker van je site op te roepen tot actie. Plaats je een Facebookupdate, sluit dit dan af met ‘Bezoek de website!’. Staat er op de site een mooi verhaal over het inhoudelijke programma van het evenement, sluit dit dan af met ‘Klik hier voor kaarten!’ Zorg voor een goede link en help de twijfelende bezoeker over de streep!

6. Google Analytics – welke promotie werkt?

De hele week getwitterd, maar geen extra kaartje verkocht? Installeer Google Analytics op je site. Google Analytics toont je niet alleen bezoekersaantallen en patronen, maar vertelt je ook waar deze bezoekers vandaan komen. Zo kan je goed geïnformeerd keuzes maken over de focus van je online promotie.

Lees hier meer over verschillende online media of kijk hier voor alle informatie over cultuurmarketing