Een lesbrief voor je culturele educatieproject

Of je nou een volledig educatieproject oprganiseert of er alleen leerlingen naar je voorstelling in het theater komen, een lesbrief hoort er eigenlijk altijd bij.

Wat is een lesbrief?

Een lesbrief is een geschreven toelichting bij je project, bestemd voor de docent die jouw project in de klas behandelt/begeleidt. De lesbrief bevat informatie waar vanuit de docent het project met de klas kan bespreken. De docent gebruikt de lesbrief bijvoorbeeld voorafgaand aan de voorstelling, om de leerlingen te introduceren in wat ze gaan zien, of juist na het museumbezoek om het bezoek te bespreken en evalueren. Soms is een lesbrief vrijblijvend, dan biedt het bijvoorbeeld alleen achtergrondinformatie bij een cultureel project dat verder geen educatiedoeleinden kent. Het is dan aan de docent om te bepalen of hij of zij de lesbrief bespreekt. Op andere momenten worden docenten dringender aangeraden de lesbrief te behandelen, vaak wanneer het project een duidelijk educatief doel heeft, zoals een voorstelling over pesten.

Wat staat er in je lesbrief?Lesbrief cultuureducatie

Een lesbrief kan veel verschillende vormen aannemen. In je lesbrief staat altijd achtergrondinformatie over je project en over de makers. Daarnaast zet je er in wat je de leerlingen wilt meegeven. Dat kan bijvoorbeeld een bepaalde context zijn waarin je je project plaatst (cultureel of maatschappelijk), discussievragen waar de leerlingen mee aan de slag gaan of opdrachten die ze kunnen maken. De standaard lesbrief bestaat nog steeds uit een aantal A-4tjes, geprint of digitaal aangeleverd. Doordat er steeds meer digitale mogelijkheden zijn, zie je meer variatie ontstaan in de vorm. Zo kan je gemakkelijk in je PDF bestand linkjes plaatsen naar filmpjes of zelfs helemaal interactief met de leerlingen aan de slag gaan op een speciale website.

Wat vraag je ervoor?

Over het algemeen zit de lesbrief bij de prijs van je project inbegrepen. Op veel websites van musea en gezelschappen kan je gratis de lesbrieven downloaden. (Financiering nodig voor je educatieproject? Bekijk hier het fondsenoverzicht.)

Waar moet je op letten als je een lesbrief maakt? 

Er zijn een aantal punten waar je op moet letten als je een lesbrief maakt:

1. Helder. Een lesbrief moet heldere, makkelijk te scannen informatie bevatten. Het belangrijkste eerst, aanvullende informatie later.

2. Uitputtend. De lesbrief moet voldoende informatie bevatten. Hoewel de docent een kenner is, is hij of zij niet altijd bekend met het onderwerp dat jij behandelt. Voorkom dat de docent extra onderzoek moet gaan doen.

3. Flexibel. Het is prettig voor de docent als een lesbrief flexibel is. De ene docent heeft alleen een kwartiertje voor de voorstelling tijd het een en ander te bespreken, de ander kan er twee lessen aan besteden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat als je opdrachten in je lesbrief hebt, deze los van elkaar te doen zijn.

4. Tijd. Geef per onderdeel aan hoeveel tijd het kost. Zo kan de docent gemakkelijk inschatten welke onderdelen hij of zij kan behandelen. (Dit geldt vooral voor ‘actieve’ lesbrieven met bijvoorbeeld opdrachten. Het is minder van belang als je alleen informatie biedt.)

Ga terug naar kunst- en cultuureducatie