Laat je inspireren door bijzondere ‘corona-projecten’

Hoe flink de culturele sector het ook voor zijn kiezen heeft, toch hebben we sinds maart 2020 ook heel veel bijzondere projecten voorbij zien komen. Een paar van deze projecten willen wij hier uitlichten. Deze selectie is ontstaan omdat we denken dat je hier iets aan kan hebben. De projecten hebben verschillende specifieke eigenschappen, die (hoewel ze lang niet allemaal lowbudget zijn) ook goed kunnen werken voor lowbudget projecten. Zelf bezig met coronaproof cultureel ondernemen? Laat je vooral inspireren!

(Nieuwsgierig naar de betekenissen van de symbooltjes? Download dan als lid de gratis nieuwe routekaart Cultureel Ondernemen in Coronatijd.)

1. De kracht van de eenvoud

Internationaal Theater Amsterdam (ITA) verbluft inmiddels met indrukwekkende live streams, maar eerder maakten zij in samenwerking met het Parool de serie Alice en Wonderland waarin bekende acteurs omstebeurt een hoofdstuk uit het boek voorlazen (nu ook als podcast te beluisteren.)  Een acteur, een camera en een bestaand boek, dat was alles. En toch heel mooi.

Museum Boijmans van Beuningen had ook zo’n simpel, doch effectieve actie. Zij plaatsten voor alle thuiswerkende ouders educatiemateriaal online. Hierin zaten ook kleurplaten van bekende kunstwerken. Downloaden, printen en kleuren maar!

2. Slim recyclen

Recycle of upcycle: hergebruik wat je hebt en maak het wellicht zelfs beter, Acteursgroep Wunderbaum had een voorstelling die zich al ‘erg op de oren richtte’. Zij maakten van de voorstelling Helpdesk een podcast.

Kunstmuseum Den Haag gaf voor 5 euro per persoon online lezingen over de verschillende tentoonstellingen. Het museum had deze informatie al in huis voor de fysieke tentoonstellingen. Dit is een mooie en simpele manier het alsnog te delen met de geïnteresseerden.

3. Bijzondere samenwerkingen

In de categorie ‘groots en meeslepend’ werkten Boijmans van Beuningen en de Ahoy samen. Zij maakten een drive-thru museum, waar je, inderdaad, met de auto doorheen kon rijden. Boijmans had de schilderijen, Ahoy de ruimte, en de rest is geschiedenis.

Kleiner, maar net zo creatief stelde locatietheater PeerGrouP een pakket samen. Je kocht online een ‘voorstelling’ (Grauwe Erwten) en kreeg een daadwerkelijk pakketje thuis, met o.a. een instructieboekje met QR code voor een podcast, maar ook lokale producten (voor een simpele maaltijd.)

4. Van digitaal naar fysiek

Een groot deel van onze leefwereld ging online. Maar een deel van de fysieke buitenwereld kregen we wel onze huiskamers in: door middel van pakketjes. Sommige organisaties besloten dat wat al virtueel en vaak gratis was nu juist tastbaar te maken en er een prijs aan te hangen.

Literair (en gratis) online platform Hard//Hoofd brengt op dit moment het eerste echte magazine uit. Je schaft het aan via de website.

Het Stedelijk Museum biedt online gratis downloads aan van workshops, maar je kan ook het ‘echte’ boek kopen.

5. Merchandise

Inspelend op de behoefte aan comfortabele thuiswerkleding én de wens ‘locals te supporten’ brachten onder andere Poppodium Rotown en de Toneel- en filmschuur toffe merchandise lijnen uit. Truien, shirts e.d. met naast het logo ook een bijzondere print. Zo kan je je favoriete instelling een steuntje in de rug geven en dat ook aan de wereld laten zien…

Ook als we straks weer terug mogen naar normaal, laten deze voorbeelden zien hoe je als culturele organisatie, maker of zzp’er op creatieve andere manieren (wellicht nieuw) publiek kan bereiken. Wil je zelf ook graag op een vergelijkbare manier aan de slag en weet je niet waar te beginnen? Start eens met de routekaart!