Wat is een dekkingsplan?

Een dekkingsplan is een weergave van hoe je het totaalbedrag uit je gemaakte begroting gaat financieren. Je hebt bijvoorbeeld een begroting van 20.000 euro om een theaterproject te kunnen verwezenlijken. Je hebt goed gekeken naar de verschillende kosten van personeel, materiaal, onvoorziene kosten en alles wat er bij een goede begroting komt kijken, en nu moet je het geld bij elkaar zien te krijgen. Hoe je dat gaat doen, staat in je dekkingsplan.

Wat staat er dan precies in?

In het dekkingsplan kun je subsidieverstrekkers, inkomsten uit kaartverkoop, opbrengsten uit crowdfunding en andere middelen van financiering dekkingsplanopnemen. Opgeteld moeten de verschillende posten de benodigde 20.000 euro opbrengen. Je kunt dan bijvoorbeeld kiezen om bij drie culturele fondsen cultuursubsidie aan te vragen. Je vraagt bij de drie fondsen vijf duizend euro aan en de rest wil je met de kaartverkoop verdienen. Je denkt dan zeker 200 kaartjes te kunnen verkopen voor 25 euro per stuk. De vraag is dan wel. Heb je rekening gehouden met een marketingbudget om het publiek voor de voorstelling enthousiast te maken, zodat je deze kaartjes ook echt gaat verkopen?

Dekkingsplan, begroting en projectplan

Een dekkingsplan is daarom altijd een puzzel, waarbij je naar aanleiding van vragen over dit plan je begroting soms moet wijzigen en ook wel eens terug moet gaan naar je projectplan om te kijken of je dat niet moet aanpassen. Sommige onderdelen uit je oorspronkelijke plan kunnen namelijk te duur worden of niet meer op tijd gefinancierd worden. Wees je daarom altijd bewust van de wisselwerking tussen je projectplan, je begroting en het dekkingsplan. Het doel is om tot een goed plan te komen waar iedereen: subsidieverstrekkers, sponsoren, publiek en de mensen waarmee je werkt enthousiast van worden. Daarom is de juiste balans van groot belang voor het slagen van je culturele avontuur.