Projectplan schrijven fondsenwerving

Neem eens plaats op de stoel van de adviseur – over de zeggingskracht van je plannen

Big mistake

Je hebt een mooie droom voor een cultureel project, er zijn mensen die in jouw droom geloven en over een maandje of zes wil je met die mensen de studio of het atelier induiken om vorm te gaan geven aan die droom. Nu schrijf je een projectplan voor je fondsenwerving, zodat straks ook het geld er is om je droom te realiseren.
In dat projectplan vertel je over je achterliggende ideeën, je doet je werkwijze uit de doeken, je licht de artistieke samenwerking toe, schrijft een prachtig marketingplan en maakt een mooie planning. Een beeld van de uitkomst van je project laat je in het midden, want ja, dat merk je pas als je het gaat maken toch? Om met de woorden van Julia Roberts in Pretty Woman te spreken: Big mistake. Big. Huge!

Zeggingskracht

Natuurlijk is het lastig de beelden en flarden in je hoofd in woorden te gieten en natuurlijk blijkt vaak pas als je aan het werk bent wat werkt en wat niet. Maar neem eens plaats in de stoel van de adviseur. Hij of zij heeft alleen jouw woorden op papier om zich een beeld te vormen van wat er in jouw hoofd voor moois afspeelt. Daarmee moet deze persoon beoordelen of er een interessant resultaat uitkomt voor een publiek. En dat publiek, dat is meestal waar het om te doen is. Is dit project de moeite waard voor de doelgroep? Wat ervaart de doelgroep? Welke impact heeft het op de doelgroep? Met een mooi woord noemen we dit ook wel de zeggingskracht. Een belangrijk criterium voor toekenning van een subsidie of financiële bijdrage is of de adviseur vertrouwen heeft in de zeggingskracht van jouw project.

#hoedan

Maar ja. Hoe beschrijf je iets dat nog niet bestaat? Stap niet in de valkuil alleen het beoogde resultaat te noemen (“Met deze voorstelling ervaart men dat ouderen ook nog verlangens en dromen hebben.”), maar probeer het beeldend te maken. Neem de adviseur mee je project in. Beschrijf een scène, voeg foto’s bij van inspiratiebronnen of voorstudies, plaats linkjes naar YouTube filmpjes van eerder werk, of loop door je expositie heen vanuit het perspectief van de toeschouwer. Neem de lezer aan de hand en prikkel zijn of haar fantasie, zodat de adviseur ook met jou mee gaat dromen.