Als je een speler ziet sprinten is hij te laat vertrokken. – Johan Cruijff

Voor onze workshops informeren we bij onze leden naar hun ervaring in het werven van fondsen en wat ze het moeilijkste onderdeel van een fondsaanvraag vinden. Zo proberen we erachter te komen waar we de nadruk op moeten leggen in onze informatie en wat wellicht onze blinde vlekken of die van onze leden zijn.

Hieronder vind je een overzicht van de antwoorden van onze leden.

De juiste fondsen vinden en de juiste bedragen aanvragen is iets wat meer dan de helft van de respondenten moeilijk vindt. We besteden daar aandacht aan in onze workshops dekkingsplan en na de eerste aanvraag.

Het marketingplan is ook een gevreesd onderdeel. Bijna 60% ziet dit als een lastig onderwerp, ook wel logisch omdat een marketingplan om de expertise vraagt van een marketingspecialist die vroeg in het proces nog niet altijd voorhanden is. Om toch te zorgen voor een goed marketing- en publiciteitsuitgangspunt, behandelen we het marketingplan daarom uitgebreid in de workshop marketingplan bij je fondsaanvraag.

Een haalbare planning maken

Een haalbare planning maken vinden de respondenten schijnbaar het makkelijkste onderdeel en dit is misschien wel het meest opmerkelijke resultaat van onze vragenlijst, omdat we als fondsenwervers heel vaak hebben gemerkt dat een haalbare planning maken, waarin je genoeg tijd hebt om alle onderdelen van de fondsaanvraag goed uit te voeren, moeilijker is dan het lijkt. Om eerlijk te zijn ben je eigenlijk bijna altijd te laat en ben je dus die speler die moet sprinten om toch de bal nog te kunnen halen.

Dit komt omdat we vaak pas gaan plannen op het moment dat we de beslissing nemen om iets te gaan doen en bijna altijd is dat helemaal prima. Als je op bezoek wilt bij je grootmoeder dan kun je dat plannen op het moment dat je heb besloten het te gaan doen.

Bij een cultureel project is dit echter wat moeilijker, want stel dat je nu beslist dat je in de zomer van 2023 een 3-daags festival wil organiseren, dan zul je merken dat als je gaat plannen, het nog krap wordt om de fondsenwerving rond te krijgen, (zie ook: fondsen aanvragen, hoe lang duurt dat eigenlijk). Maar hoe kun je dat voorkomen?

Dat is natuurlijk lastig, maar 1 ding kun je doen. Neem de ideeën die je hebt serieus en redeneer dan van achter naar voren. Ok, je wil die theaterproductie gaan maken, maar wanneer wil je dan dat de première is? En als dat inderdaad de premièredatum wordt, wanneer moet je dan je fondsaanvragen hebben ingediend en strookt die planning met de indiendata van de fondsen waar je wil aanvragen en met de theaters waar je zou willen spelen? En weet je bij welke fondsen je wil aanvragen? Oftewel: “Je moet een gat voor je laten vallen en er dan zelf inlopen.” – Johan Cruijff